خبرنامه پلی یورتان – شماره یازدهم – شهریور 98

خبرنامه 11 پلی یورتان

خبرنامه پلی یورتان – شماره یازدهم – شهریور 98

ثبات نسبی در بازار MDI در آگوست 2019

طبق گزارش سایت های خبری تحلیلی، بازار Polymeric MDI   افزایش قیمت ناچیزی پس از دوره نزول  داشته است، اما کاهش قیمت یکی از تولید کنندگان، باعث شد که واسطه ها به دنبال نشانه های از روند قیمت در بازار باشند. هر چند که سایر تولید کنندگان قیمت های خود را ثابت نگه داشته اند. به نظر می رسد که تولید کنندگان پایین دستی تمایلی به خرید در این موقعیت را ندارند. پیش بینی می شود بازار همچنان در این بن بست باقی مانده و افزایش و کاهش متوالی قیمت به عنوان مساله اصلی این بازار باشد.
در خصوص TDI پیش بینی می شود که قیمت به صورت جزئی کاهش یابد. با توجه به موجودی بسیار بالای واسطه ها و فعالیت های فروش آنها در حال حاضر از یک سو و عدم تمایل خریداران به خرید از سوی دیگر، باعث شده که فضای بدبینی در این بازار وجود داشته باشد و احتمال کاهش قیمت جزئی دور از انتظار نیست.

خبرنامه پلی یورتان - شماره یازدهم - شهریور 98

وضعیت عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی کارون در مرداد 98

در مرداد ماه شرایط عرضه و تقاضا کمی متفاوت از ماه های قبل برای محصولات پتروشیمی کارون بود. برای محصول TDI، همزمان با کاهش 15 درصدی عرضه، میزان تقاضا و همچنین میزان معامله انجام شده حدود 28 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که قیمت این محصول در مرداد ماه به نسبت ماه قبل 1.5 درصد افزایش یافته است.
در خصوص محصولات MDI، شرایط متفاوت بوده است. برای مثال برای محصول MDI پلیمریک علی رغم کاهش 5 درصدی قیمت محصول، عرضه و تقاضا حدود 18 درصد کاهش داشته اند و میزان عرضه همچنان بسیار بیشتر از تقاضا بوده و بیش از 4 برابر آن می باشد.
برای محصول MDI خالص، شاهد سقوط قیمت به میزان 20 درصد بوده ایم. این محصول که همواره بواسطه میزان تقاضای زیاد بالاتر از قیمت اعلامی معامله می شود، در این ماه کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته و همچنین میزان عرضه و تقاضا به نصف ماه قبل رسیده است. نکته قابل توجه نیز کاهش حدود 10 هزار تومانی بالاترین قیمت معامله شده مرداد ماه نسبت به ماه قبل می باشد. این در حالی است که میانگین قیمت پایه عرضه ماه مرداد نسبت به ماه تیر حدود 6 درصد کاهش داشته است.

خبرنامه پلی یورتان - شماره یازدهم - شهریور 98

اعلام نتایج مالی فصل دوم 2019 شرکت های BASF و Huntsman

شرکت Huntsman

  •  درآمد خالص 118 میلیون دلار در مقایسه با 623 میلیون دلار مدت مشابه سال قبل
  •  کاهش سود هر سهم به 0.47 دلار در مقایسه با 1.71 دلار مدت مشابه سال قبل
  •  نقدینگی خالص ایجاد شده به واسطه فعالیت های عملیاتی 304 میلیون دلار، گردش نقدینگی 240 میلیون دلار برای فصل دوم 2019
  •  کاهش درآمد در بخش پلی یورتان به واسطه کاهش قیمت MDI  و MTBE

شرکت BASF

  •  فروش 15.2 میلیارد یورو در فصل دوم سال 2019 و کاهش 4 درصدی در فروش
  •  درآمد خالص 6.5 میلیارد یورویی در فصل دوم سال 2019
  •  به گفته مدیران BASF محیط کلان اقتصادی چالش این شرکت در فصل دوم 2019 بوده است. در این محیط عدم اطمینان بالا، شفافیت پایین و قابلیت پیش بینی ضعیف وجود دارد. همه بخش های شرکت BASF به جزء بخش تغذیه و مراقبت دچار کاهش فروش شده اند. بیشترین کاهش در بخش های شیمیایی و راه حل های کشاورزی بوده است. به گفته مدیر ارشد این شرکت تضاد تجارت جهانی بالاخص بین آمریکا و چین بزرگترین دغدغه این شرکت می باشد. اما در این میان استراتژی جدید این شرکت تکیه بر مشتری و کارایی سیستم به علاوه بهینه سازی ساختار سازمانی است. برای این منظور BASF به دنبال شکل دهی ساختار جدید، تعریف واحدها و نقش های جدید و همچنین ساده سازی فرایندها و… است. برای مثال این شرکت، مرکزی با حدود 1000 کارمند برای کمک به مدیران اجرایی برای راهبری گروه BASF را تشکیل داده است. با توجه به شرایط فوق و ریسک بالای مشاهده شده در اقتصاد جهانی در حال حاضر، BASF پیش بینی کرده رشد اقتصادی دنیا -4.5 درصد  کاهش یابد و بر همین منوال نیز کاهش فروش این شرکت دور از انتظار نیست.

دیجیتالی کردن فرایندها توسط Covestro

دیجیتالی کردن یکی از محرک های بسیار مهم برای رشد در صنعت شیمیایی و پلاستیک می باشد. Covestro امیدوار است با برنامه استراتژیک جامع از این فرصت مزیت رقابتی به دست بیاورد. هسته اصلی این برنامه، ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان با به کارگیری استانداردهای جدید در همکاری با مشتری می باشد. بدین منظور این شرکت از تکنولوژی ها و فرایندهای دیجیتال در تولید، زنجیره تأمین، تحقیق و توسعه و همه نقاط تماس با مشتری استفاده خواهد کرد.
در این مدل کسب و کار تمرکز شرکت بر دیجیتالی کردن و بهینه سازی فرایندها می باشد. برای مثال در یک راه حل ساده مبتنی بر وب سایت، مشتریان می توانند مشخصات فیزیکی فوم مد نظر خود را وارد کنند و منتظر دریافت اطلاعات فرمول از سایت بر اساس مواد اولیه شرکت Covestro باشند.
برنامه جامع دیجیتالی کردن شرکت Covestro  دارای سه رکن اصلی می باشد. رکن اول تکیه بر فرایندهای عملیاتی دیجیتال در تولید می باشد.  هدف این مرحله ایجاد کارآمدی در ساخت، تولید و نگهداری می باشد. همچنین شامل ارزیابی داده های زمان واقعی به منظور بهینه سازی نگهداری کارخانجات می باشد.
رکن دوم برنامه ایجاد پلت فرم تجارت دیجیتال برای محصولات شیمیایی می باشد. در این پلت فرم مشتریان می توانند محصولات استاندارد شیمیایی به صورت آنلاین با قیمت های بازار تهیه نمایند.
رکن سوم شامل مدل جدید کسب و کار و خدمات فنی دیجیتالی می باشد. در این مدل شرکت گستره جامعی از خدمات فنی را به صورت آنلاین ارائه می کند.

اعلام گزارش مالی شرکت آرامکو عربستان در نیمه اول سال 2019

شرکت آرامکو برای اولین بار گزارش مالی نیمه اول سال 2019 را اعلام کرد. بر اساس این گزارش درآمد خالص این شرکت در 6 ماهه اول سال حدود 47 میلیارد دلار است، در حالیکه در مدت مشابه سال قبل 53 میلیارد دلار بوده است. درآمد ناخالص این شرکت در این سال 92.5 میلیارد دلار در مقابل 101.3 میلیارد دلار سال قبل است. این شرکت توانسته 100 درصد نیاز مشتریان به نفت و محصولات پالایش شده را تأمین کرده و تحویل دهد. بدین منظور این شرکت توانسته به طور میانگین روزانه 10 میلیون بشکه مواد خام تولید نماید.
این شرکت همچنین تفاهم نامه ای برای کسب 70 درصد ارزش سهام شرکت SABIC به عنوان یکی از شرکت های بزرگ در صنعت پتروشیمی امضا کرده که بتواند ارزش افزوده بیشتری ایجاد نموده و سریعتر در این بازار رشد نماید.

کسب جایزه توسعه پایدار سال 2019 توسط شرکت DOW

گروه BIG (گروه هوشمندی کسب و کار) جایزه توسعه پایدار سال 2019 را به شرکت DOW به علت عرضه سه نوآوری در ارتباط با توسعه پایدار اهدا کرد. این جایزه به واسطه ایجاد پایداری در بخش هایی از عملیات کسب و کار به شرکت ها داده می شود.
مدیران شرکت DOW معتقدند با توجه به چالش های امروزه اقتصاد جهانی، توسعه پایدار یکی از الزامات می باشد. برنامه این شرکت با توجه به اهداف پیش بینی شده تا سال 2025 تلاش بیشتر بر ایجاد نواوری های خارق العاده در حوزه محصولات شیمیایی در راستای توسعه پایدار می باشد. بر این اساس، برنامه اقتصاد چرخشی برای شرکت DOW مدلی است برای سیستم با حلقه بسته در میان زنجیره تأمین، به طوری که ضایعات در این سیستم وجود نداشته باشد. برای مثال این شرکت از لوازم خواب که انتهای عمر مصرفشان می باشد در تولید مواد فوم استفاده می کنند به طوری که کاربردهای متفاوت داشته و خواص فوم نیز بدون تغییر باقی بماند.

اعلام فینالیست های جایزه نوآوری پلی یورتان 2019 توسط CPI

مرکز صنعت پلی یورتان آمریکا (CPI) فینالیست های جایزه نوآوری پلی یورتان برای سال 2019 را انتخاب کرد. سالانه بر اساس بررسی نوآوری های 12 ماه اخیر جایزه بهترین نوآوری به یکی از فعالان صنعت پلی یورتان دنیا داده می شود. دو فینالیست سال جاری عبارتند از:
شرکت Riddell، که تولید کننده لوازم فوتبال آمریکایی می باشد. این شرکت در سال جاری محصولی برای محافظت بیشتر از سر بازیکنان فوتبال تولید کرده است. این شرکت با همکاری شرکت Carbon بر اساس داده های موجود نسل جدیدی از کلاه های مناسب برای بازیکنان فوتبال را تولید کرده اند.
فینالیست بعدی شرکت DOW می باشد. نوآوری این شرکت پوشش سرد برای لوازم خواب راحتتر می باشد. این محصول بر پایه آب بوده و خواص منحصر به فردی ایجاد می کند و همچنین طول عمر بهینه ای دارد.
برنده نهایی این جایزه در روزهای 7 تا 9 اکتبر در فلوریدا انتخاب و اعلام خواهد شد.

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید