تعریف پلی اورتان

تعریف پلی اورتان

تعریف پلی اورتان

تعریف پلی اورتان به گفته API

بر اساس تعریف صورت گرفته توسط اتحادیه صنعت پلی اورتان (API (Alliance for the Polyurethanes Industry
هنگامی که پلی ال با دی ایزوسیانات یا پلیمریک ایزوسیانات در حضور کاتالیست یا افزودنی مناسب واکنش دهند، پلی اورتان ها تشکیل می‌شوند . محصولات پلی یورتان مواد ترموست هستند به این معنا که آنها نمی توانند دائماً مانند ترمو پلاستیک ها ذوب شوند و به محصول جدید تغییر شکل پیدا کنند.

تولید پلی یورتان شامل واکنش شیمیایی می باشد که در طی آن پلی ال ، ایزوسیانات و افزودنی ها در مقادیر مناسب تحت شرایط ویژه با هم مخلوط می شوند تا محصولی مناسب با کاربرد در نظر گرفته شده حاصل گردد . بسیاری از این اجزا قبل از اینکه با هم ترکیب شوند و واکنش نشان دهند به شکل مایع هستند.

اکثر محصولات پلی اورتان مانند فوم های پلی یورتان از ترکیب دو نوع ماده یعنی ایزوسیانات و پلی ال تشکیل میشوند. این دو ماده مجزا برای ساختن پلی مر پلی اورتان با هم ترکیب میگردند. ایزوسیاناتها معمولا به عنوان جزء A و پلی ال ها جزء B نامیده میشوند . دو جزء A و B با هم یک سیستم پلی یورتان را میسازند که این سیستم از اجزای اصلی مورد نیاز برای تولید یک پلی اورتان میباشد.

شیمی پلی اورتان چگونه اختراع شد؟

اصول اولیه شیمی پلی یورتان در سال 1937 در آزمایشگاه های تحقیقاتی شرکت بایر توسط دکتر اوتو بایر( Dr.Otto Bayer )که در حال انجام تحقیقات در ساختمان مرکزی تحقیقات بایر لورکوزن آلمان بود ، اختراع شد و شیمی پلی اورتان هنگامی که او به دنبال تحقیق بر روی پلیمر دیگری بود ، کشف شد . او در طی سالهای بعد رئیس تحقیقات بایر شد.

با گذشت سال ها شیمی پلی اورتان به یکی از هیجان انگیز ترین شاخه های شیمی پلیمر تبدیل شد که کمک زیادی به ساختن بسیاری از محصولات روزمره زندگی کرده است : از مبلمان و کوسن گرفته تا عایق های ساختمانی ، عایق لوازم خانگی ، الاستومرهای با دوام در بخشهای صنعتی و غیره که از جمله موارد کاربرد پلی یورتان میباشند.

نوآوری در این صنعت کماکان ادامه دارد و دنیای صنعت همواره شاهد محصولاتی جدید با کاربری های نو از خانواده پلی یورتان ها می باشد.

برای مطالعه بیشتر درباره پلی یورتان، اینجا کلیک کنید.

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید