خبرنامه پلی یورتان – شماره ششم – اسفند 97

خبرنامه 6 پلی یورتان

خبرنامه پلی یورتان – شماره ششم – اسفند 97

افزایش اندک قیمت MDI در فوریه  2019

طبق گزارش سایت های خبری تحلیلی، قیمت Polymeric MDI  در فوریه 2019 رشد اندکی داشته و تولیدکنندگان برای پوشش هزینه های خود اقدام به افزایش قیمت خود کرده اند. این در حالی است که تعطیلات سال جدید چینی به اتمام رسیده و تقاضا در حال شکل گیری است. پیش بینی می شود در هفته های آتی با توجه به موجودی مواد خریداران بازار نوسان کمتری داشته و ضعیف باشد.
در خصوص TDI نیز بازار روند ثابتی داشته و پیش بینی می شود که ثبات ادامه دار باشد. طرف تقاضا به علت داشتن موجودی مواد و خرید قبل از تعطیلات سال نو چینی همچنان ضعیف خواهد بود و افزایش قیمت در این بازار برای بازه کوتاه مدت پیش بینی نمی شود.

خبرنامه پلی یورتان - شماره ششم - اسفند 97

وضعیت عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی کارون در بهمن ماه 1397

در بهمن ماه سال 97 تقاضا برای محصولات پتروشیمی کارون نسبت به دی ماه افزایش چشمگیری داشته و از طرفی قیمت محصولات نیز کاهشی بوده است. در خصوص محصول TDI عرضه و تقاضا این محصول در بهمن ماه افزایش حدود 2 برابری داشته ولی قیمت آن حدود 20  درصد کاهش داشته است. بر همین اساس تقاضا برای محصول MDI پلیمریک  حدود 4.5 برابر شده و از طرفی عرضه آن نیز 30 درصد افزایش داشته است. قیمت این محصول نیز حدود 15 درصد کاهش داشته است. مطابق روند ماه های گذشته تقاضا برای MDI خالص بیشتر از عرضه آن می باشد، ولی مقدار محصول معامله شده کمی بالاتر از ماه دی بوده است و قیمت آن نیز کاهش جزئی داشته است.

خبرنامه پلی یورتان - شماره ششم - اسفند 97

اعلام گزارش مالی سال 2018 توسط شرکت هانسمن

مدیر عامل شرکت هانسمن در اعلام گزارش مالی سال 2018 بیان کرد که سال 2018 سال موفقیت آمیز دیگری برای شرکت هانسمن بوده است. این شرکت در بخش پلی یورتان در سه ماهه آخر سال 2018 دچار کاهش درآمد شده است که دلیل اصلی آن کاهش قیمت MDI در بازارهای جهانی عنوان شده است. اما میزان فروش MDI این شرکت به علت بهره برداری از خط جدید در چین و همچنین خرید شرکت Demlic در آمریکای شمالی افزایش یافته است.
همچنین درآمد خالص این شرکت در سال 2018، 650 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که در فصل آخر سال 2018 حدود 315 میلیون دلار زیان خالص شناسایی شده است. از طرفی این شرکت تعداد 10.4 میلیون سهم به ارزش 276 میلیون دلار بازخرید کرده است.

بهبود بازیافت مواد پلی یورتان

شرکت Covestro با همکاری شرکاء خود در حال انجام پروژه پژوهشی است که در آن چگونگی بهبود معنادار بازیافت مواد پلی یورتان مورد بررسی قرار می گیرد.
در این راستا بررسی مواد تولیدی بخشی از پروژه پژوهشی گسترده اروپایی است که PUReSmart نامیده می شود و به مقایسه 9 شرکت و موسسه دانشگاهی از 6 کشور می پردازد. هدف این پروژه توسعه چرخه کامل عمر محصول و تبدیل مواد پلی یورتان به مواد قابل بازیافت با کیفیت ثابت می باشد. این پروژه طی 4 سال با اعتبار 6 میلیون یورو از طرف اتحادیه اروپا تامین اعتبار خواهد شد و جزء برنامه های سال 2020 می باشد.
در این راستا شرکت Covestro بر بازیافت مواد پلی یورتان کار می کند که هدف آن کسب مواد اولیه با کیفیت بالا برای کاربردهای جدید پلی یورتان می باشد و به اعتقاد نماینده این شرکت در پروژه اروپایی فوق، اکنون زمان افزایش ارزش بازیافت مواد با حفظ کیفیت در فرایند بازیافت، در انتهای چرخه عمر مفید آن می باشد.
علاوه بر شرکت Covestro  و Recticel، دیگر شرکت های درگیر در این پروژه شامل شرکت ها و موسسات علمی زیر می باشد:

  •  BT-Wolfgang Binder (اتریش)
  •  WeylChem InnoTec (آلمان)
  •  Ecoinnovazione SRL (ایتالیا)
  •  Ayming (فرانسه)
  •  University of Ghent (بلژیک)
  •  KU Leuven (بلژیک)
  •  Universidad de Castilla – La Mancha (اسپانیا)

عرضه مواد پلی یورتان برای صنعت کفش توسط شرکت هانسمن در نمایشگاه ISPO 2019

با توجه به استفاده از مواد پلی یورتان در صنعت کفش ورزشی و مد و قابلیت سفارشی سازی کفش ها، شرکت هانسمن در نمایشگاه لوازم ورزشی و مد سال 2019 مواد پلی یورتان کفشی را عرضه کرد. بنا به گفته مسئوولان این شرکت، تقاضا برای کفش های طراحی شده متناسب با پای هر فرد به صورت سفارشی بالاخص در ورزش به علت اثرگذاری بر عملکرد ورزشکاران افزایش پبدا کرده است. در این راستا این شرکت مواد پلی یورتان عرضه کرده است که با این تغییرات سازگار بوده و به راحتی با ماشین آلات تولیدکنندگان برای سفارشی سازی و همچنین تولید انبوه کار می کند. از قابلیت دیگر این مواد، توانایی چاپ سه بعدی می باشد که بخشی از صنعت  کفش است که به سرعت در حال رشد است.

نمایش مواد و فرایند نوآوری ها برای بخش میانی کفش (Shanks) توسط شرکت BASF در نمایشگاه 2019 Simac  ایتالیا

شرکت BASF اعلام کرده که مواد جدید توسعه یافته با شبیه سازی کامپیوتر Ultrasim که با هدف بهینه سازی تولید بخش میانی کفش بوده در نمایشگاه 2019 ایتالیا نمایش داده خواهد شد.
بخش میانی کفش (Shanks) بخش سفت کننده کفش است که بین کف داخلی و کف خارجی قرار گرفته و شکل کفش را حفظ کرده و همچنین پوشیدن آن را راحت می کند. طبق گفته شرکت، سفتی اولویت اول مواد بخش میانی می باشد که عموما از پلی آمید فایبرگلاس تقویت شده یا دیگر مواد ساخته می شد. شرکت BASF راه حل جدید برای بخش میانی از طریق استفاده از پلی یورتان ترموپلاستیک TPU توسعه داده است. این مواد سفتی خوبی نمایش داده و به سختی رطوبتی جذب می کنند.
همچنین BASF  اعلام کرده است که تکنولوژی شبیه سازی برای اولین بار در صنعت کفش استفاده شده است که امکان طراحی با در نظر گرفتن وزن کم و اهداف خاص را فراهم می کند.

تولید باتری های کاغذی خورشیدی با گرافن و پلی یورتان

محققان برای اولین بار توانسته اند با استفاده از گرافن باتری های کاغذی و باریکی بسازند که شارژ آنها با استفاده از انرژی خورشیدی انجام می شود. پژوهشگران دانشگاه گلاسکو توانسته اند با استفاده از گرافن باتری های منعطفی تولید کنند که از ظرفیت بالایی برای ذخیره سازی انرژی نیز برخوردار است. این باتری های منعطف با استفاده از نور خورشید شارژ می شوند و از آنها می توان در انواع پوشیدنی های هوشمند و غیره استفاده کرد.
باتری های پرظرفیت مذکور با استفاده از گرافن و پلی یورتان تولید شده اند و هزینه تولید آنها نیز پایین است و می توان امیدوار بود که در آینده در بسیاری از صنایع و حرفه ها جایگزین باتری های معمولی لیتیومی شوند. در جریان آزمایش های انجام شده در این زمینه مشخص شده که این باتری های گرافنی برای ۱۵ هزار بار شارژ مکرر قابل استفاده هستند؛ بدون آنکه ظرفیت ذخیره سازی خود را از دست بدهند. این در حالی است که باتری های لیتیومی عادی بعد از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ بار استفاده برای شارژ به تدریج توانایی ذخیره سازی خود را از دست می دهند.
میزان خروجی باتری های گرافنی خورشیدی برابر با ۲.۵ ولت است که برای روشن کردن ۸۴ لامپ ال ای دی کافی است. البته این میزان انرژی برای تامین برق ساعت های هوشمند که به ۳.۷ تا ۳.۸ ولت باتری نیاز دارند، کافی نیست. اما انتظار می رود در آینده این چالش هم برطرف شود.

استفاده از مطالب مکرر بلاگ تنها با ذکر منبع و لینک مستقیم به مطلب مجاز می‌باشد و در غیر این صورت پیگرد قانونی خواهد داشت.

به اشتراک بگذارید